Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Torstai 02.12.2021

Ilmastouutisia

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöihin tulossa hurja määrä latauspisteitä - yli puolet rakentamassa latauspaikkoja 5 vuoden sisällä


17.11.2021 07:44

Vuoden 2021 aikana pääkaupunkiseudun lataushankkeiden osuus oli miltei kaksinkertainen muun Suomen keskiarvoon nähden.

Sähköautojen latauspisteet ovat alkaneen viisivuotiskauden selvästi yleisin hanke sekä kerros- että rivitaloissa. Tämä käy ilmi Suomen Kiinteistöliiton tekemästä taloyhtiöiden korjausrakentamiskyselystä. Kun koko maassa yli 40 prosenttia taloyhtiöistä aikoo toteuttaa sähköautojen latauspisteitä seuraavien viiden vuoden aikana, pääkaupunkiseudulla osuus on jopa 52 prosenttia.

Vuoden 2021 aikana pääkaupunkiseudun lataushankkeiden osuus oli miltei kaksinkertainen muun Suomen keskiarvoon nähden.

Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä on huolissaan siitä, että samaan aikaan taloyhtiöt ovat jäämässä ilman luvattua sähköautojen latauspisteavustusta.

-Taloyhtiöt ovat innostuneet toteuttamaan sähköautojen latauspisteitä, mutta rakentamiseen myönnettävät valtion tukirahat uhkaavat loppua kesken. Tukihakemukset ovat jo nyt ylittäneet tälle vuodelle varatut määrärahat, Heikkilä toteaa.

Asumisen ja rahoituksen kehittämiskeskus ARA arvioi, että loppuvuodelle tukirahoja tarvittaisiin lisää 3,0–3,5 miljoonaa euroa, jotta kaikille tänä vuonna hakemuksensa jättäville riittäisi tukirahoja nyt voimassa olevien avustusehtojen mukaan. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että ensi vuonna latauspisteiden rakentamiseen myönnettävän tuen ehdot kiristyvät.

Tänä vuonna avustuskelpoisista hankkeista kaikki eivät saisikaan tukea ensi vuoden ehdoilla, vaan joko vähemmän kuin ovat päätöksissään varautuneet saamaan, tai eivät lainkaan. Tämä vaikeuttaa vireillä olevia sähköautojen latauspistehankkeita ja hidastaa osaltaan hallituksen ilmastotavoitteiden toteutumista. Avustusten tempoilevuus ja jatkuva avustusehtojen muuttaminen vaikeuttavat kiinteistönomistajien suunnitelmallista toimintaa ja liikenteen sähköistämistä.

Tilanteen korjaamiseksi Suomen Kiinteistöliitto on esittänyt, että valmisteilla olevaan valtion neljänteen lisätalousarvioon otettaisiin 3,5 miljoonan euron lisämääräraha asuinrakennusten sähköisen liikenteen infrastruktuurin edistämiseen. Lisäksi vuodelle 2022 varattavaa määrärahaa tulisi korottaa 3,5 miljoonaa euroa.

Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometri

Suomen Kiinteistöliiton ja Suomen Kiinteistölehden Korjausrakentamisbarometrissa on vuodesta 2009 selvitetty asunto-osakeyhtiöiden korjausrakentamisen ja hyvän kiinteistönpitotavan toteutumista. Syksyllä 2021 Korjausrakentamisbarometri tavoitti 3 110 vastaajaa. Vastaajista 2 774 oli asunto-osakeyhtiöiden hallituksen edustajia, 247 isännöitsijätehtävissä toimivaa ja 89 muuta taloyhtiöiden edustajaa. Kysely toteutettiin nettikyselynä 30.9. – 14.10.2021.

Kiinteistöliitto ry, Uusimaa/CO2-raportti

Bookmark and Share






38


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Luumäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Orivesi
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Savonlinna
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska