Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Maanantai 02.08.2021

Ilmastouutisia

Sähköautojen latausinfra-avustukseen lisäpanostuksia – Tuettujen latausvalmiuksien määrä ylittää 20 000 kappaletta tänä vuonna


16.06.2021 09:33

Avustukset myöntävälle Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlle on saapunut tänä vuonna jo yli 420 hakemusta, joihin aikaisemmin kuluvalle vuodelle varatut 5,5 miljoonaa euroa on käytännössä sidottu.

Sähköautojen latausinfra-avustus on herättänyt laajaa kiinnostusta taloyhtiöissä. Keskiviikkona 26.5. julkaistussa Kestävän kasvun ohjelmassa EU:n elpymisvaroista esitetään avustukseen 20 miljoonan euron lisäystä, josta 17 miljoonaa euroa asuinrakennusten ja 3 miljoonaa euroa yritysrakennusten sähköautojen latausinfraan. Vuoden kolmannessa lisätalousarviossa avustukseen esitetään tälle vuodelle 7,5 miljoonaa euroa.

Tuettujen latausvalmiuksien kokonaismäärän arvioidaan ylittävän 20 000 kappaletta, kun huomioidaan myös nyt esitetyt lisämäärärahat. Avustusta on myönnetty asuinkiinteistöjen latausinfraan vuodesta 2018 lähtien. Työpaikkapysäköinnin latausinfraa varten se tulee haettavaksi suunnitelmien mukaan vuonna 2022.

”Asuinrakennusten sähköautojen latausinfra-avustus on vetänyt erinomaisesti, ja on upeaa, että se saa nyt kaivattuja lisävaroja. Ensi vuonna tuki laajenee myös yrityksille. Kattava latausinfra on välttämätön liikenteen sähköistymiselle”, ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen sanoo.

Avustukset myöntävälle Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlle on saapunut tänä vuonna jo yli 420 hakemusta, joihin aikaisemmin kuluvalle vuodelle varatut 5,5 miljoonaa euroa on käytännössä sidottu.

Hakemuksia voi toimittaa ympäri vuoden

ARA myöntää avustuksia asuinrakennuksen omistaville yhteisöille sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.

Hakemuksia voi lähettää ympäri vuoden, ja ne käsitellään saapumisjärjestyksessä. Jos määräraha loppuu, jää hakemus jonottamaan seuraavaa tarjolla olevaa määrärahaa.

ARA toivoo, että hakijat perehtyvät huolellisesti hakuohjeeseen ja toimittavat pyydetyt liitteet kerralla. Hyvin valmistellut hakemukset mahdollistavat hakemusten ripeän käsittelyn.

Avustuksen määrä on nykyisin 35 prosenttia tai 50 prosenttia hyväksytyistä kustannuksista. Avustuksella edistetään sähköautojen kotilatausmahdollisuuksien yleistymistä ja siten sähköautokannan kasvua kansallisen ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti.

Ympäristöministeriö/CO2-raportti

Bookmark and Share






26


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Luumäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Orivesi
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska