Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 20.01.2021

Ilmastouutisia

Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä: periaatepäätökset lento- ja meriliikenteen päästöjen vähentämisestä lausunnoille


26.11.2020 07:37

Suomen aluskantaa on uudistettava, jotta päästöt saadaan pysyvästi vähenemään.

Kuva: CO2-raportti.fi

Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä linjasi tiistaina, että periaatepäätökset meri- ja sisävesiliikenteen sekä lentoliikenteen päästöjen vähentämisestä voidaan lähettää lausuntokierrokselle. Periaatepäätökset ohjaavat kansainvälistä vaikuttamistyötä ja linjaavat päästöjen vähentämistä myös kotimaassa.

Lentoliikennettä koskevassa periaatepäätösluonnoksessa ehdotetaan tavoitteeksi vähentää kotimaan ja Suomesta lähtevän kansainvälisen lentoliikenteen päästöjä vuoden 2018 tasosta laskettuna 15 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja 50 prosenttia vuoteen 2045 mennessä. Lentoliikenteen päästöjen vähennetään erityisesti uusiutuvien lentopolttoaineiden käyttöä lisäämällä.

Meri- ja sisävesiliikennettä koskevassa periaatepäätösluonnoksessa esitetään useita toimia, joilla helpotetaan siirtymistä vaihtoehtoisiin käyttövoimiin ja polttoaineisiin sekä tuetaan olemassa olevien alusten energiatehokkuuden parantamista ja uusien vähäpäästöisten alusten kehittämistä. Suomen aluskantaa on uudistettava, jotta päästöt saadaan pysyvästi vähenemään.

Näiden kahden periaatepäätöksen lisäksi valmisteilla on periaatepäätös tieliikenteen päästöjen vähentämisestä (fossiilittoman liikenteen tiekartta), joka pyritään myös lähettämään lausuntokierrokselle loppuvuoden aikana. Periaatepäätökset on tarkoitus tehdä alkuvuodesta 2021.

Tieliikenteen osuus liikenteen päästöistä on yli 90 prosenttia. Merenkulun päästöt ovat noin neljä prosenttia ja kotimaan lentoliikenteen päästöt noin kaksi prosenttia. Raideliikenteen osuus liikenteen päästöistä on alle prosentin.

Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä sai myös tilannekatsauksen biopolttoaineiden jakeluvelvoitelain laajentamisesta. Jatkossa jakeluvelvoitetta voitaisiin täyttää myös biokaasulla ja synteettisillä polttoaineilla. Lisäksi asetettaisiin tiukempia vaatimuksia biopolttoaineiden raaka-aineille, kuten esimerkiksi palmuöljyn käytölle. Esitysluonnos on tarkoitus lähettää lausuntokierrokselle joulukuussa. Lakiesitys pyritään antamaan eduskunnalle vuoden 2021 alussa. Lakimuutos on osa RED II -direktiivin kansallista toimeenpanoa.

Ympärisöministeriö/CO2-raportti

Bookmark and Share






51


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska