Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Sunnuntai 25.10.2020

Ilmastouutisia

Kohti hiilineutraaleja kaupunkeja


14.10.2020 07:09

Valtio on sitoutunut kestävän liikkumisen hankkeisiin yli 750 miljoonan euron rahoituksella ja yhdessä kuntien sitoumusten kanssa sopimuksilla käynnistetään vähintään 1,4 miljardin euron toimenpiteet.

Valtioneuvosto teki periaatepäätöksen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksista 8.10.2020. Valtio ja kaupunkiseudut allekirjoittivat kestävään yhdyskuntarakenteeseen ja vähähiiliseen liikkumiseen tähtäävät sopimukset. Sovittujen toimien toteutus Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseuduilla on osin jo käynnistynyt kesäkuussa saavutetun neuvottelutuloksen pohjalta.

Ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö sekä Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseudut tiedottavat.

Nyt sinetöidyillä sopimuksilla tavoitellaan hiilineutraaleja kaupunkiseutuja, lisätään asuntotuotantoa ja nostetaan kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Sopimukset on laadittu ensimmäistä kertaa 12-vuotisiksi eli vuosille 2020–2031.

Kaupunkiseutujen väestömäärän ennustetaan jatkavan voimakasta kasvua, joten asuntotuotannon vauhdittaminen on yksi keskeisiä sopimusten tavoitteita. Puurakentamiseen on mukana erityisiä kannustimia.

”MAL-sopimukset ovat vakiintuneet osaksi kaupunkipolitiikan työkalupakkia vieden Suomea pitkäjänteisesti kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. 2030-luvulle katseen suuntaavat sopimukset ohjaavat maankäyttöä siten, että päästötön liikenne lisääntyy ja asuminen painottuu liikenteen kannalta hyville sijainneille,” ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen kuvaa. ”Tämän kaltaisen kokonaisuuden kehittäminen on mahdollista vain valtion ja kaupunkiseutujen kumppanuuden avulla. Kaupungit kirittävät koko Suomen ilmastotyötä kunnianhimoisten tavoitteittensa avulla”, Mikkonen kiittää.

Valtio on sitoutunut kestävän liikkumisen hankkeisiin yli 750 miljoonan euron rahoituksella ja yhdessä kuntien sitoumusten kanssa sopimuksilla käynnistetään vähintään 1,4 miljardin euron toimenpiteet. Rahoituksesta suurin osa kohdennetaan raide- ja raitiotieliikenteeseen. Luvassa on myös merkittäviä parannuksia pyöräilijöiden ja kävelijöiden olosuhteisiin ja joukkoliikenteen palveluihin. Lisäksi sujuvoitetaan liikennejärjestelmää ja parannetaan liikenteen turvallisuutta.

”Helsingin, Oulun, Tampereen ja Turun uusissa MAL-sopimuksissa on historiallisen suuret panostukset kestävään liikkumiseen. Ajankohta ei voisi olla oikeampi, juuri nyt tarvitaan kipeästi ilmastoelvytystä. Satsaukset kestävään kaupunkiliikenteeseen ja yhdyskuntarakenteeseen tukevat talouskasvua ja työllisyyttä parhaalla mahdollisella tavalla. Päästöttömät kaupungit rakentuvat laaja-alaisella yhteistyöllä, jota juuri MAL-sopimukset ovat. Harvoin voimme yhtä voimallisesti edistää kestävää kasvua, yleistä hyvinvointia ja ilmastotavoitteita samalla kertaa”, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka sanoo.

Asunto- ja liikennehankkeet käyntiin eri puolilla Suomea

Ministerit Mikkonen ja Harakka sekä kaupunkiseutujen edustajat allekirjoittivat sopimukset Helsingissä 8. lokakuuta.

”Helsingin seudulla on pitkä perinne MAL-sopimusten tekemisestä, ja tavoitteina on ollut pitää koko Helsingin seudun kasvu taloudellisesti, ekologisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävänä ja kilpai-lukykyisenä. Sitä, että tälläkin kertaa päästiin neuvottelutulokseen, voidaan pitää onnistumisena,” Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sanoo. ”Helsingin seudun väestönkasvu tulee paljolti muuttoliikkeestä ja maahanmuutosta. On tärkeä pitää MAL-sopimus taloudellisesti kestävänä myös kaupunkien kannalta. Tällä hetkellä muuttoliike ei juurikaan kasvata verotuloja, mutta sen sijaan se lisää käyttömenoja ja investointitarpeita palveluiden järjestämisestä. Kasvukaupunkien investointikyvystä on huolehdittava,” Mäkelä jatkaa.

”Tampereen kaupunkiseudulla MAL-sopimus vauhdittaa liikkumisen murrosta. Olemme jatkossakin kaikilla liikennemuodoilla saavutettava kaupunkiseutu, jonka liikkuminen painottuu kestäviin liikennemuotoihin kuten joukko- ja raideliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Kaupunkiseutu on sitoutunut kestävään kehitykseen ja ilmastotavoitteisiin. Lisäksi valmistaudumme kasvuun myös rakenta-malla lisää kohtuuhintaisia asuntoja. Toivomme MAL-menettelyn jatkuvan ja kehittyvän vielä pitkäjänteisemmäksi kumppanuussuhteeksi”, Tampereen pormestari Lauri Lyly sanoo.

”MAL-sopimukset ovat konkreettisina välineinä omiaan lisäämään yhteistyötä sekä kaupunkiseutujen kuntien kesken että seutujen ja valtion välillä. Kansallisesti merkittävänä hankkeena Turun seudun MAL-sopimuksessa sovittiin Tunnin junan toteutuksesta Turun ratapihojen alueella sekä Turun raitiotiehankkeen edistämisestä. Näillä molemmilla on suuri elinvoima-, elinkeino- ja ilmastopoliittinen merkitys”, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve sanoo.

"Oulun seudulle ja Pohjois-Suomelle on erittäin tärkeää, että MAL-sopimukseen kirjattu Tampere-Oulu-välityskykytarkastelu tehdään nopeasti. Toivomme, että tarkastelu jouduttaa koko pääradan kehittämistä ja näin myös meille tärkeän Liminka-Oulu kaksoisraiteen etenemistä. Raideosuudella matkustaa noin 1,2 miljoonaa henkilöä vuodessa ja tavaraliikenteen noin 7 miljoonan tonnin kuljetusmäärät ovat toiseksi suurimmat koko Suomessa", Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala toteaa.

Mitä seuraavaksi?

Toimenpiteet koskevat erityisesti vuosia 2020-2023 ja sopimukset päivitetään vuonna 2023. MAL-sopimusmenettelyä on laajennettu ja parhaillaan neuvotellaan kolmen uuden seudun, Jyväskylän, Lahden ja Kuopion kanssa.

Valtion puolesta sopijaosapuolina ovat ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, Väylävirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom sekä alueiden Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.

Liikenne- ja viestintäministeriö, Ymp&au

Bookmark and Share






40


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska