Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Tiistai 25.01.2022

Blogi

Leo Stranius:

"En muistanut, että Suomen ilmastopolitiikka on näin masentavaa"


11.10.2010 11:00

Istuin perjantaina (8.10.) säätytalolla kuuntelemassa EU:n ilmastokomissaari Connie Hedegaardia ja ympäristöministeri Paula Lehtomäkeä.

Ympäristöministeriön järjestämässä tilaisuudessa valmistellun kommenttipuheenvuoron käyttivät myös Teknologiateollisuus ry:n johtaja Mika Nykänen ja Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Seminaarin perusteella voi sanoa, että kansainvälinen ilmastosopimus näyttää olevan paljon kauempana kuin vuosi sitten Kööpenhaminan kokouksen alla. Marras-joulukuun vaihteessa pidettävän Meksikon ilmastokokouksen anti jää näillä näkymin lähelle nollaa. Sopii toivoa, että jotain merkittävää ehtii tapahtua vielä sitä ennen. Kannattaisiko katseet kääntää vaikka Suomen suuntaan?

Ei kannata. Seminaarissa puhuneen ympäristöministeri Paula Lehtomäen mukaan Suomi on tehnyt oikeastaan jo kaiken mahdollisen ilmastopolitiikan saralla. Meillä on päästövähennystavoitteet, kasvihuonekaasupäästöt ovat alle Kioton tavoitetason ja pitkäntähtäimen tavoitteena on vähentää päästöjä vähintään 80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Lehtomäen mukaan EU:n ei tulisi tässä vaiheessa siirtyä 30 prosentin päästövähennytavoitteeseen. Lehtomäki korosti, että 20-30 välillä on muitakin lukuja kuin 30 eikä päästövähennytavoitteet ole välttämättä edes hyvää ilmastopolitiikkaa. Ilmastokomissaari Connie Hedegaard oli tässä vaiheessa onneksi toista mieltä. Kun ottaa huomioon vielä Suomen venkoilun nielulaskentaa koskevissa säännöissä, ei voi kuin ihmetellä, mitä Brysselissä ajatellaan Suomen ilmastopolitiikasta.

Teknologiateollisuuden Mika Nykäsen mukaan meidän tulisi muistaa, että Suomen hyvinvointi on perustunut ja tulee jatkossakin perustumaan energiaintensiivisen teollisuuden kilpailukykyyn. Autotuojien Tero Kallion mukaan esimerkiksi uusien autojen päästöt ovat tippuneet autoverouudistuksen myötä kolmessa vuodessa 170 CO2g/km - 148 CO2g/km.

Kunhan ihmiset saadaan hankkimaan uusia autoja ja Suomen vanha autokanta uusiutuu, on homma hoidossa myös liikennesektorilla.

En muistanut, että Suomen ilmastopolitiikka on näin masentavaa.

Haluammeko todella pidättää itsellämme etuoikeuden käyttää luonnonvaroja jatkossakin enemmän kuin mikä on oikeudenmukaisesti mahdollista kaikille maailman ihmisille? Näillä eväillä on aika vaikea kuvitella, että mitään kansainvälistä sopimusta syntyisi ja ilmaston lämpeneminen pidettäisiin alle katastrofaalisessa kahdessa asteessa.

Kirjoittaja on Luonto-Liiton pääsihteeri ja huolissaan tulevien sukupolvien oikeuksista.

Bookmark and Share




Lisätietoa

Leo Stranius: Kuopion asuntomessut - "matalaenergiarakentamisen kupla"
Leo Stranius: "Ydinvoiman lisärakentaminen lisäisi kasvihuonekaasupäästöjä"
Leo Stranius: "Alle minuutin suihku"
Leo Stranius: Viesti ilmastojohtajille
Leo Stranius: "Tilanne on huolestuttava"
Leo Stranius: Ekokaupunkien Eurooppa


38


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Luumäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Orivesi
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Savonlinna
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska