Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Sunnuntai 25.10.2020

Ilmastouutisia

Selvitys suosittelee liikenteen biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen laajentamista liikennekaasuihin ja sähköpolttoaineisiin


25.09.2020 08:25

Liikennekaasut (metaani ja biometaani) ja sähköpolttoaineet voitaisiin liittää osaksi biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta, joka koskee Suomessa tällä hetkellä vain liikenteen nestemäisiä biopolttoaineita. Tämä arvio sisältyy selvitykseen, jonka konsultointiyhtiö AFRY Management Consulting Oy toteutti yhdessä TEC TransEnergy Consulting Oy:n kanssa työ- ja elinkeinoministeriön toimeksiannosta.

Selvityksessä arvioitiin myös kierrätettyjä hiilipitoisia polttoaineita ja liikennesähköä, mutta niiden ei katsottu soveltuvan jakeluvelvoitteen piiriin, koska ne eivät vähentäisi kansallisesti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä ja/tai niiden tuominen jakeluvelvoitteeseen vaatisi merkittäviä muutoksia nykyiseen velvoitejärjestelmään. Niiden käytön edistämiseen on muita sopivampia keinoja.

Energia- ja ilmastostrategian mukaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä tulee vähentää vuoden 2005 tasosta 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Biopolttoaineiden jakeluvelvoite on tässä yksi selkeä ja tehokas ohjauskeino.

Selvitystyön tavoitteena oli tuottaa tietoa jakeluvelvoitteen kehittämiseksi niin, että liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämistavoitteet toteutuisivat mahdollisimman kustannustehokkaasti sekä teknologianeutraalisti. Lisäksi arvioinnissa painotettiin sitä, että laajennus on toteutettavissa mahdollisimman pienin muutoksin nykyjärjestelmään, ja että jakeluvelvoitetta voidaan pitää tehokkaana edistämiskeinona kyseisen polttoaineen tai energialähteen osalta.

Selvityksen päätarkoituksena oli arvioida kaikkien uusitun uusiutuvan energian direktiivin (RED II) mukaisten liikenteen uusiutuvan energian velvoitteisiin hyväksyttävien polttoaineiden ja energialähteiden soveltuvuutta kansalliseen jakeluvelvoitejärjestelmäämme.

Selvityksen mukaan ainoastaan biokaasut ja sähköpolttoaineet voitaisiin liittää osaksi jakeluvelvoitetta siten, että velvoitteen laajennukselle asetetut kriteerit täyttyisivät. Kaasun liikennekäytön lisääminen jakeluvelvoitteeseen ja sen muuttaminen verolliseksi nostaisi liikennekaasun kustannuksia nykytilanteessa vain noin kolme senttiä/litra bensiiniekvivalenttia, mikä ei muuta kaasun kilpailukykyä liikennepolttoaineena.

Suurin lisäämisen vaikutus arvioitiin tulevan biometaanin käyttömahdollisuudesta toisen jakelijan velvoitteen täyttämiseen eli ns. tikettikaupasta syntyvällä lisäarvolla. Tämä voisi kiihdyttää kotimaisia investointeja nesteytetyn biometaanin tuotantoon ja käyttöön raskaassa kalustossa.

Koska sähköpolttoaineiden kasvihuonekaasupäästöjen vähennysten arviointimenetelmät ovat vielä osittain määrittelemättä, tulisi ne tuoda jakeluvelvoitteen piiriin polttoainekohtaisesti vasta sähköpolttoaineiden täyttäessä Euroopan komission asettamat kestävyyskriteerit. Komissio antaa säädöksen kriteereistä tammikuussa 2021. Sähköpolttoaineiden osalta vety tulisi toistaiseksi jättää jakeluvelvoitteen ulkopuolelle, koska sen suora liikennekäyttö on toistaiseksi hyvin vähäistä.

Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee syksyllä hallituksen esityksen jakeluvelvoitelain muuttamiseksi hyödyntäen nyt julkistetun selvityksen tuloksia. Esitysluonnos on tarkoitus saada lausuntokierrokselle loppuvuodesta. Lakiesitys pyritään antamaan eduskunnalle vuoden 2021 alussa. Lakimuutos on osa RED II direktiivin kansallista toimeenpanoa, joka tulee toteuttaa 30.6.2021 mennessä.

Työ- ja elinkeinoministeriö/CO2-raportti

Bookmark and Share






40


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska