|
|||
|
|||
|
Blogi
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
15.01.2016 10:00

Tanskalaiset rakastavat fillareitaan. Heille pyörä symboloi elinvoimaa ja ekologisuutta. Pyörän selässä taittuu lähes neljännes kaikista matkoista. Pyörässä kulkevat lapset ja ostokset. Pyörillä kurvataan kouluun, töihin tai harrastuksiin, tulotasosta riippumatta.
Huomaamattaan jokainen pyöräilijä jauhaa hyötyä yhteiskunnalle ja ympäristölle. Pyöräilijät sairastavat vähemmän ja paiskivat enemmän töitä kuin autoilevat kollegansa. Itävaltalaistutkimuksen mukaan jokainen pyöräilykilometri säästää sairauskuluissa noin 0,9 €. Tanskalaiset pyöräilevät päivittäin hieman yli 1,5 km ja saavat lähes 3 miljardin euron säästöt vuosittain. Samaan aikaan suomalaiset saavat säästettyä 1,3 miljardia. Tuplaamalla pyöräilykilometrit kansakuntamme tuottavuusloikka olisi hyvässä lennossa.
Pyöräilijöitä varten riittää kevyempi tieverkosto ja pysäköintitila. Arvokas kaupunkialue säästyy muuhun käyttöön. Pyöräilemällä vähennetään kalliiden tieinvestointien tarvetta ja helpotetaan ruuhkia. Euroopassa säästöjä syntyy näin noin 25 miljardia vuodessa. Hyödyt ovat isot verrattuna panostuksiin. Tähän mennessä pyöräilyinfrastruktuuriin on sijoitettu alle prosentti liikennesektorin rahoituksesta. Karkeasti Suomen investoinnit pyöräilyinfraan ovat siis noin 10-20 miljoonaa vuosittain, ja hyödyt ruuhkien vähenemästä ovat kymmenkertaiset.
Pyöräilijät ympäri Eurooppaa viilentävät palloa nyt noin 11 miljoonan hiilidioksiditonnin verran. Jos Euroopassa pyöräiltäisiin tanskalaiseen malliin, kilometrejä kertyisi vuosittain liki 480 miljardia ja CO2-säästöjä syntyisi Euroopassa 55-120 miljoonaa tonnia. Tällä saavutettaisiin jopa 10 % Euroopan ilmastotavoitteista. Suomen liikennesektorin tavoitteena on vähentää CO2 päästöjä noin 3 miljoonaa tonnia 10 vuodessa. Se hoituisi tuplaamalla pyöräilymäärät, siis pyöräilemällä kuten tanskalaiset.
Pyöräilyteollisuus on globaalisti cleantech-alan suurin työllistäjä. Ala työllistää Euroopassa yli 650 000 työntekijää täysipäiväisesti ja tuottaa yli 60 miljardin tulot. Pyörien valmistuksen osuus tästä on noin 20 miljardia. Lisäämällä pyöräilyä voisimme myös antaa piristysruiskeen kotimaiselle kasvavalle pyörävalmistukselle. Erityisen mielenkiintoista olisi päästä mukaan hurjassa kasvussa olevaan sähköpyörämarkkinaan.
Suurin pyöräilytoimialan segmentti Euroopassa on matkailu, arvoltaan noin 44 mrd. Meidän matkailutarjonnassamme pyöräily on vielä marginaalissa, mutta on arvioitu, että se voisi synnyttää jopa yli 2 miljardin tulot.
Euroopassa tehtaillaan kovaa tahtia pyöräilystrategioita ja houkutellaan lisää pyöräilijöitä tien päälle. Kaupunkien ja maiden väliset erot pyöräilymäärissä osoittavat, että kasvupotentiaalia riittää. Kööpenhamina saavuttanee 50 % pyöräilytavoitteensa aivan pian, vaikka vain muutama vuosi sitten pyöräilijöiden osuus oli 36 %. Samaan aikaan Helsingissä pyörän valitsee ensisijaiseksi kulkuvälineekseen hieman yli 10 % kaupunkilaisista. Suomenlahden toisella puolella, Tallinnassa, vain 1 % pyöräilee säännöllisesti.
Tanskalaiset ovat osoittaneet, että tehokkaalla pyöräilypolitiikalla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia nopeasti. Tanskalaista pyöräilyä edistää mm pyöräilylähetystö ja pyöräilystrategia sekä rahasto, josta pyöräilyn edistämiseen suunnattuja rahoja jaetaan. Pyöräily on integroitu osaksi maan ilmastostrategiaa. Parlamentin jäsenistä yli 60 % pyöräilee työpaikalleen säännöllisesti.
Pienillä panoksilla ja vahvalla sitoutumisella pyöräilyn kehittämiseen voitaisiin meilläkin tehdä komea tuottavuusloikka. Samalla syntyisi tuhansia uusia työpaikkoja ja kasvua cleantech-alalle. Eikä työaikaa tarvitsisi pidentää yhtään.
Piia Moilanen, ohjelmapäällikkö, Tekes
Kirjoitus on julkaistu Tekesin sivuilla 18.12.2015
Kuva: Susanna Lehto, viestintäassistentti, Tekes
![]() |
|
48


10.12.2019
Puoli miljoonaa kuntien ilmastohankkeille – avustushaku auki 31.1.2020 saakka
09.12.2019
FINLUXista Suomen ensimmäinen hiilineutraali televisio
06.12.2019
Sievitalo ryhtyy laskemaan rakentamiensa omakotitalojen hiilijalanjäljen
04.12.2019
Yhteistyössä merkittävä metsiensuojelualue Sotkamon Losonvaaralle
03.12.2019
Keskuskauppakamari lanseeraa Ilmastositoumuksen hiilineutraaliuden edistämiseksi
02.12.2019
YK:n ilmastokokous Madridissa käyntiin tänään maanantaina 2.12. – Suomi luotsaa EU:ta neuvotteluissa
29.11.2019
Reilu Teko -keräyksessä 673 000 kiloa muovia talteen
28.11.2019
Helsingin kaupunki valmistelee luonnonsuojelualueiden perustamista kolmelle luodolle
27.11.2019
Espoo tavoittelee hiilikädenjälkensä kasvattamista
26.11.2019
Rakentamisen kiertotaloutta vauhditetaan pääkaupunkiseudulla kansainvälisellä yhteistyöllä

![]() ¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática. Consecuencias del cambio climático en los pecesSource: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma Could evaporation be the next renewable energy?Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle. Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono. Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentariaSource: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'. |
Tilaa uutiskirje RSS-syöte Yhteystiedot Lähetä uutisvinkki Käyttöehdot Fakta om CO2-raportti.fi About CO2-raportti.fi |
![]() ![]() |