Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 01.04.2020

Blogi

Pinja Sipari:

Ilmastokasvatusta opettajille


08.03.2017 08:15

Suomen peruskouluissa ja lukioissa toimii tällä hetkellä opetustehtävissä n. 45 000 opettajaa. He ovat portinvartijoita, joilla on keskeinen rooli lasten ja nuorten akateemisen osaamisen ja taitojen kehittymisessä - myös ilmastoasioissa.

Tutkimusten mukaan opettajien ilmasto-osaaminen on usein kuitenkin puutteellista. Tämä näkyy mm. sekaannuksina ympäristöongelmien välisistä yhteyksistä ja lisäksi käsitys siitä, että ilmastonmuutos on ainoastaan luonnontieteellinen ongelma, tuntuu istuvan tiukassa. Monien oppiaineiden opettajat kokevat, ettei aihe kuulu heille. Oppikirjoissakin aihetta käsitellään usein riittämättömästi ja ne saattavat sisältää jopa virheellistä tietoa.

Vuonna 2016 voimaan astuneet koulujen uudet opetussuunnitelmat ensimmäistä kertaa velvoittavat opettajat käsittelemään aihetta koulussa. Erityisesti sen opettaminen on maantieteen ja biologian opettajien vastuulla, mutta opetussuunnitelmien yhteisen arvopohjan mukaisesti kouluyhteisön tulee kasvattaa oppilaista ilmastonmuutoksen vakavuuden ymmärtäviä kansalaisia, jotka osaavat toimia sen hidastamiseksi.

Suomessa järjestöillä ja muilla koulun ulkopuolisilla toimijoilla on hyvät mahdollisuudet tukea kouluyhteisöä opetustyössä ja eri alojen osaajat toivotetaan kouluun usein lämpimästi tervetulleeksi. Kiristyneen taloudellisen tilanteen vuoksi järjestöjenkin tukiresurssit ovat nyt tiukoilla ja moni ilmastokasvatushanke ja -tutkimusprojekti on tällä hetkellä jäissä. Esimerkiksi Ilmari-hankkeen toistakymmentä vuotta jatkunut kouluvierailutoiminta on katkolla. Edistystäkin silti tapahtuu koko ajan. Ilmari-hankkeessa suunnitellaan digitaalista oppimispeliä ilmastoaiheesta, WWF kehittää koulujen ympäristöryhmien toimintaa ja yliopistoilla testataan uutta monialaista IlmastoNyt-verkkokurssia.

Itse olen pyrkinyt vastaamaan haasteisiin Maj ja Tor Nesslingin säätiön tuella toteuttamani Open ilmasto-opas -hankkeen avulla. Kyseessä on aineopettajille vuoden 2016 aikana tehty avoin ja ilmainen nettisivu, joka kuvaa ilmastonmuutos-ilmiön jokaisen koulussa opetettavan oppiaineen näkökulmasta erikseen. Lisäksi opas tarjoaa kuvamateriaalia, tehtäväideoita, vinkkejä monialaiseen oppimiseen ja alakoulun ilmastokasvatukseen, sekä yleistietopaketit ilmastonmuutoksesta ja ilmastokasvatuksesta. Materiaalin sisältöjen ideointiin ja kommentointiin osallistui hankkeen aikana yli sata suomalaista ilmasto- ja kasvatusalan toimijaa opettajista tutkijoihin ja kansalaistoimijoihin.

Vuonna 2017 kierrän kouluissa kouluttamassa opettajia ilmastonmuutoksesta, ilmastokasvatuksesta ja Open ilmasto-oppaan käytöstä. Materiaali on saanut innostuneen vastaanoton, mutta tietotulvien maailmassa hyviäkin juttuja täytyy pitää esillä jatkuvasti ja sinnikkäästi. Tervetuloa tutustumaan materiaaliin, oppimaan itsekin ilmastonmuutosilmiön moninäkökulmaisuudesta ja levittämään tietoa oppaan materiaaleista kouluihin!

Open ilmasto-opas
Opekoulutukset
Ilmastokasvattajat -ryhmä facebookissa

Pinja Sipari, ympäristökasvattaja ja Open ilmasto-oppaan äiti

Kirjoitus on julkaistu helmikuussa 2017 ilmasto.org-sivustolla.

Bookmark and Share






10


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska