Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 20.06.2018


HSL-alueen bussilinjoille on tullut mittavasti uusia vähäpäästöisiä autoja


22.08.2017 08:15

Kuva: Volvo Finland Ab.

HSL-alueen bussiliikenne vahvistui syysliikenteen alkaessa yli 50 uudella linja-autolla. Kaikki uudet bussit alittavat tiukat Euro 6 -päästörajat ja niissä on muun muassa useampia lastenvaunupaikkoja kuin vanhemmissa autoissa.

HSL-alueen bussilinjoilla on viime viikon maanantaista alkaen kulkenut 52 tuliterää autoa. Uusia busseja on harvoin tullut liikenteeseen yhtä paljon samaan aikaan. Sitä mukaa, kun kalusto uusiutuu, bussiyhtiöt voivat luopua vanhimmista autoistaan.

Uudet bussit kulkevat dieselillä ja ne täyttävät Euro 6 -päästönormit, jotka asettavat tiukat rajat muun muassa typen oksidi- ja hiukkaspäästöille. Typen oksideja Euro 6-normin bussit saavat päästää vain viidenneksen Euro 5 -luokan autoihin verrattuna.

"Kaikissa uusissa busseissa on USB-pistokkeet kännyköiden ja läppäreiden lataamista varten", HSL:n kalustoinsinööri Petri Saari kertoo. "Lisäksi niissä on kolme lastenvaunupaikkaa, kun vanhemmissa autoissa paikkoja on usein vain kaksi. Uusissa busseissa on automaatti-ilmastointi ja valkoinen led-linjakilpi myös kuljettajan puoleisessa eli vasemmassa kyljessä."

Savonlinja Oy, Helsingin Bussiliikenne Oy ja Nobina Finland Oy hankkivat yhteensä 56 bussia, mutta yhtiöt pitävät niistä muutaman vara-autoina.

Eniten uusia autoja hankki Savonlinja, joka osti peräti 45 Volvoa. "Ostos on suurin kertahankinta, jonka yhtiö on HSL-alueen bussiliikenteeseen tehnyt", Savonlinjan toimitusjohtaja Kai Honkanen sanoo. "Päädyimme Volvoon, koska yhtiöllä on edistyksellistä tekniikkaa busseilta vaadittujen päästörajojen toteuttamiseen."

Helsingin Bussiliikenne hankki neljä samanlaista Volvoa kuin Savonlinja. Nobinan kalusto täydentyi kolmella Scanialla ja neljällä Ivecolla.

Savonlinja kuljettaa uusilla busseillaan Ala-Tikurilaan, Heikinlaaksoon, Latokartanoon ja Meilahteen. Nobina Oy liikennöi uudella kalustolla Aviapolikseen ja Leppäkorpeen ja Helsingin Bussiliikenne Paloheinään sekä Malmille.

Uusien bussien hankinta käynnistyi HSL:n viime syksyisestä tarjouskilpailusta, jossa kuntayhtymä etsi liikennöitsijää seitsemälletoista bussilinjalle.

HSL/ CO2-raportti

Bookmark and Share






22

 +4%  +1%   0%  +2%  +2%

Yhteensä kton CO2 ekv:
495
  - Maatalous:
22
%
  - Jätehuolto:
8
%
  - Lämmitys:
7
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
11
%
  - Tieliikenne:
51
%
Asukasta kohden:
94
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 +1
%

ŅQuiťnes son los responsables de afrontar el cambio climŠtico?

Source: Infobae - El cambio climŠtico es probablemente el mayor desafŪo ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difŪcil el consenso entre los paŪses respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusiůn: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los paŪses tienen responsabilidad comķn de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que histůricamente los paŪses desarrollados han contaminado mŠs a efecto de construir sus economŪas que aquellos que estŠn en vŪas de desarrollo. Y no todos los paŪses tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemŠtica.

Consecuencias del cambio climŠtico en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2įC altera la metilaciůn del ADN y la expresiůn de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visiůn sobre las consecuencias del cambio climŠtico en los peces a travťs de modificaciones epigenťticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de ParŪs?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climŠtico de la ONU que alcanzů el Acuerdo de ParŪs y actual directora del proyecto Misiůn 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de ParŪs y cediendo a otros paŪses el liderazgo de la economŪa baja en carbono.

Reducir la deforestaciůn e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climŠtica y de seguridad alimentaria

Source: El Periůdico - Las polŪticas climŠticas que se centran en la agricultura y los bosques podrŪan llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestaciůn e incrementar la captura de carbono en la agricultura podrŪa reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, segķn un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
√Ą√§nekoski







Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni