Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Lauantai 16.11.2019

Ilmastouutisia

Vedystä viennin veturi?


15.06.2015 09:29

Toyotan ensimmäinen eurooppalainen polttokennotrukki tulee Suomeen ja Woikoskelle.

Rajattomasti päästötöntä ja kotimaista energiaa. Hallitusohjelman lupauksia tai vai propellipäiden tiedeutopiaa? Ei kumpaakaan, vaan vetyä.

- Ympäristöystävällinen vety korvaa fossiiliset polttoaineet yhä useamassa käyttökohteessa, vakuuttaa vetyä toistasataa vuotta valmistaneen Oy Woikoski Ab:n toimitusjohtaja Kalevi Korjala.

Korjala pohjaa näkemyksensä Tekesin ja VTT:n energiavisioihin sekä tuoreeseen Lappeenrannan teknisen yliopiston selvitykseen Suomen energiatulevaisuudesta. Vety on keskeinen tekijä, kun Suomi suuntaa kohti tuontienergiasta vapaata vuotta 2050.

Ensimmäinen vetytrukki

Woikoski esitteli vetyä ja polttokennoteknologiaa hyödyntävän trukin vetytankkausasemallaan Helsingin Vuosaaressa keskiviikkona 10.6. yhdessä trukin toimittaneen Toyota Material Handling Finland Oy:n kanssa. Trukki on Toyotan myymänä lajinsa ensimmäinen Euroopassa. Se on myös Suomen ensimmäinen tuotantokäyttöön tuleva työkone, jossa hyödynnetään polttokennotekniikkaa. Trukki on suunniteltu ja valmistettu Toyotan Italian tehtaalla yhteistyössä polttokennoihin erikoistuneen alihankkijan kanssa.

- Toyotan vetykäyttöisten trukkien toimitukset Euroopassa on oiva osoitus, kuinka vetytankkaus ja polttokennoteknologia etenevät arjessa. Euroopan ensimmäisen trukin toimitus Woikoskelle on merkittävä asia suomalaiselle vety- ja polttokennotoimialalle. Suomalaiset tutkimuslaitokset ja alan innovatiiviset yritykset ovat nousseet viime vuosina toimialan terävimpään kärkeen, Korjala kertoo.

Vedystä viennin veturi

VTT teki vuonna 2013 Vetytiekartta-selvityksen. Sen mukaan vetyteknologiasta voi muodostua merkittävä vientiala. Kasvumahdollisuuksia on erityisesti energia-alalla, biojalostuksessa ja kemianteollisuudessa. Myös vetytankkausasemien suunnittelulle ja toteutukselle on maailmalla kysyntää. Woikoski onkin mukana rakentamassa eurooppalaista vetytankkausasemaketjua.

Konsulttiyhtiö McKinseyn arvion mukaan eurooppalaisen vetyasemaverkoston rakentaminen luo alalle 100 miljardin euron markkinat vuoteen 2050 mennessä.

Vetykäyttöisen trukin etuina sähkö- tai polttomoottorikäyttöiseen verrattuna ovat sen helppokäyttöisyys, äänettömyys ja päästöttömyys. Polttokennotrukin tankkaus kestää 3-5 minuuttia, kun vastaavan energiamäärän sisältävän lyijyakun lataus vie 6-10 tuntia. Vedyllä käyvä ja polttokennotekniikkaa hyödyntävä moottori tuottaa pakoputkestaan ainoastaan vettä, joka vastaa puhtaudeltaan tislattua vettä.

Alku isommalle yhteistyölle

- Olemme iloisia, että Toyotan ensimmäinen eurooppalainen polttokennotrukki tulee Suomeen ja Woikoskelle. Woikoski on vetytankkausteknologian eurooppalainen suunnannäyttäjä ja tunnettu alan innovaattori. Toyota Material Handling toimii läheisessä yhteistyössä Woikosken kanssa uusien polttokennotekniikkaa ja vetyinfrastruktuuria koskevien asiakasprojektien kartoittamiseksi, Toyota Material Handling Finlandin toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo.

Toyotan kehitystyö polttokennoajoneuvojen parissa alkoi vuonna 1992 ja polttokennotrukin prototyyppi esiteltiin ensi kerran vuonna 2006. Autopuolella Toyota aloittaa polttokennoauto Mirain toimitukset Euroopassa tietyissä maissa tänä vuonna.

Toyota Material Handlinf Finland/ CO2-raportti

Bookmark and Share






44


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?

Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática.

Consecuencias del cambio climático en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska