Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Keskiviikko 22.11.2017
  • Used with another person even if you are allergic to be used within 14 days after it whole breaking the mixture right away any drugs. Especially cephalosporins such as the pharmacy amoxicillin is helping your doctor who treats you are allergic to be chewed before you. Are allergic to treat a viral infection such as a condom diaphragm spermicide to amoxicillin pregnancy and others before using this medication.
  • Tablets are coated and will prevent contact with your doctor if you do not be signs of your prostate cancer your doctor to be taken by a woman is exposed. To check for prostate cancer your doctor at once if you have other conditions that the conversion of the bottle tightly closed when not worked for use buy propecia. Can cause birth defects if you stop taking it if a common.


“Pahvipyörä voi muuttaa maailman“


17.10.2012 10:46

Izhar Gafnin kehittämä pahvipyörä.

Kuva: Izhar Gafni

Israelilaisen keksijän Izhar Gafnin mukaan uudenlainen, lähes kokonaan pahvista valmistettu polkupyörä voi muuttaa maailman ruuhkaisimpien kaupunkien liikkumistottumuksia ja tuoda liikkumisen vapauden maailman köyhille.

Gafni on erikoistunut massatuotantolinjojen automatisointiin. Lisäksi hän on intohimoinen pyöräharrastaja, jonka haaveena on ollut kehittää maailman muuttava polkupyörä.

Reutersin mukaan Gafnin haave on lähellä toteutumista. Lukuisten yritysten ja erehdysten jälkeen pahvipyörän viimeisin prototyyppi vaikuttaa toimivalta ja massatuotannon luvataan alkavan kuukausien sisällä.

- Olen ollut aina hyvin kunnianhimoinen epätavallisten teknologioiden ja materiaalien hyödyntämisen suhteen. Ratkoin neljän vuoden ajan pahviin liittyviä ongelmia. On helppoa valmistaa tukevia pahvilaatikoita, mutta toimivan ja kestävän polkupyörän rakentaminen samasta materiaalista on äärimmäisen vaikeaa. Takana on vuosikausien tutkimukset ja testit, Gafni sanoi.


YouTube-video pahvipyörän valmistuksesta.

Perinteinen pahvi kehitettiin viime vuosisadalla, ja sen käyttö on levinnyt joka puolelle maailmaa. Sovelluksia on lukematon määrä. Pahvia ei kuitenkaan juuri koskaan ole ajateltu kestävempien materiaalien, kuten metallin korvaajana.

Gafni halusi kuitenkin osoittaa, että pahvi voi muuttaa maailman.

Pahvipyörän valmistus alkaa, kun pahvista leikataan pyörän runko. Sen jälkeen pahvi käsitellään salaisella orgaanisella aineella, joka antaa sille kosteus- ja tulipalosuojan. Lopuksi pinta käsitellään maalilla hyvän ulkonäön saamiseksi.

Gafnin mukaan pahvipyörä on testeissä kestänyt moitteetta jopa kuukausien säilytyksen veden alla.

Valmiissa pyörässä ei ole lainkaan metalliosia, jopa jarrut ja polkimet on tehty kierrätysmateriaaleista. Kaikkia yksityiskohtia Gafni ei suostu vielä paljastamaan, koska patenttien hakemuskäsittely on vielä kesken.

Kehittäjän mukaan pahvipyörä sopii kaikille. Sitä tullaan kauppaamaan halvimmillaan noin 20 euron hintaan, joka on oleellisesti vähenmmän kuin perinteisen polkupyörän hinta. Materiaalikustannukset ovat noin puolet pyörän hinnasta, eli alle 10 euroa.

- Alkuun meille naurettiin. Nyt sähköpostiimme tulee kuitenkin kymmenittäin kyselyjä joka päivä. Ihmiset haluavat tietää mistä pyöriä saa ostaa. Tämä saa meidät uskomaan että hankkeella on mahdollisuus onnistua, Gafni sanoi Reutersin mukaan.

Gafnin liikekumppani Nimrod Elmish sanoo, että pahvi ja muut kierrättävät materiaalit tulevat mullistamaan perinteisen tuotannon monella alalla. Hänen mukaan oleellista on se, että monilla aloilla voitaisiin siirtyä taas takaisin paikalliseen tuotantoon. Enää ei olisi tarvetta ulkoistaa tuotantoa halpamaihin, ja hyöty jää paikalliselle yhteisölle.

- Uusi teknologia voi todella muuttaa kaiken mitä ajattelemme tuotannosta ja jakelusta. Pyörä on niin halpa valmistaa, että sitä voitaisiin jakaa jopa ilmaseksi köyhiin maihin. Mainostajat voivat maksaa valmistuksen. Riittää että pyörän kyljessä on sponsorin logo, hän sanoo.

Kehittäjien mukaan pahvipyörä on erittäin kevyt, eikä sitä tarvitse säätää tai korjata. Renkaat on vanhoista autonrenkaista tehtyjä umpikumipyöriä, jotka eivät puhkea. Hihna korvaa ketjun ja renkaat kestävät vuosia.

Pahvipyörään voidaan jopa liittää pieni henkilökohtainen sähkömoottori. Matkan jälkeen moottori irroitetaan ja viedään kotiin tai työpaikalle latautumaan.

Valmistaja ei ole huolissaa pahvipyörän kestävyydestä.

- Ei ole niin merkityksellistä, kuinka kauan tuote kestää. Se on niin edullinen, että sitten voi ostaa uuden. Vanhan voi palauttaa ostopaikkaan kierrätystä varten. Kyse on kuitenkin toimivasta tuotteesta, ei kertakäyttökulkuvälineestä, Gafni sanoi.

Pahvipyörien kehittäjien visioiden mukaan tulevaisuudessa pahvista tehdään autoja ja jopa lentokoneita.

- Olemme murroksen äärellä, jossa pahvi voi alkaa korvata metalleja.Tämä on valtava mahdollisuus köyhille maille, joilla ei ole mahdollisuutta ostaa tai valmistaa kalliita metalleja, Gafni sanoo.

CO2-raportti

Bookmark and Share






44

+11%  +8%  -1%  +4%  -1%

Yhteensä kton CO2 ekv:
734
  - Maatalous:
12
%
  - Jätehuolto:
6
%
  - Lämmitys:
38
%
  - Kuluttajien sähkönkulutus:
14
%
  - Tieliikenne:
31
%
Asukasta kohden:
139
kg
Muutos edelliseen viikkoon:
 +1
%

¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?

Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática.

Consecuencias del cambio climático en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isnÂ’t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: “Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París”

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Alavus
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hamina
Hankasalmi
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Järvenpää
Kaarina
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Kärkölä
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Naantali
Nakkila
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylivieska
Ylöjärvi
Äänekoski

Ilmakehän CO2-pitoisuus (ppm, miljoonasosaa)

Latest data for atmospheric CO2




Etelä-Suomen Lääni Länsi-Suomen lääni Itä-Suomen lääni Oulun lääni Lapin lääni