Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Tiistai 23.07.2019

Ilmastouutisia

Lentokoneiden uusi polttoaine: biojäte


05.01.2011 10:32

Australiassa lentoliikenne aiheuttaa suuret päästöt. Jättimäisillä Airbus A380-koneilla pyritään vähentämään lentomatkustamisen päästöjä.

Kuva: Qantas

Australialainen Qantas-lentoyhtiö aikoo yhteistyökumppaniensa kanssa rakentaa maailman toisen kaupallisen mittakaavaan jätteestä lentopetrolia valmistavan laitoksen.

Qantaksen laitostoimittaja, Yhdysvaltalainen Solena neuvottelee Guardianin mukaan myös EasyJetin, Ryanairin ja Aer Linguksen kanssa polttoainelaitoksen rakentamisesta Dubliniin. Dublinin projekti on kuitenkin vielä alkuvaiheessa. Myös Luftahansan uskotaan olevan kiinnostunut omasta laitoksesta.

Lentoyhtiöt yrittävät vähentää riippuvuuttaan fossiilisista polttoaineista toimialan liittyessä EU:n päästökauppajärjestelmään tammikuussa 2012. Päästökaupan astuessa voimaan jokainen EU-alueella operoiva yhtiö joutuu vähentämään päästöjään tai vaihtoehtoisesti maksamaan sakkoa.

British Airways ilmoitti jo viime vuoden helmikuussa rakentavansa Lontooseen maailman ensimmäisen kaupallisen mittakaavan biopolttoaineita lentokoneisiin tuottavan laitoksen. Toimittaja on sama kuin Quantasilla.

Noin 250 miljoonaa euroa maksavan Lontoon laitoksen uskotaan muuttavan vuosittain jopa 500 000 tonnia jätettä yli 70 miljoonaksi litraksi biopohjaista lentopetrolia. British Airwaysin mukaan määrä vastaa noin kahta prosenttia yhtiön Heathrow:n laivaston kulutuksesta.

Lontoon laitos tulee käyttämään ruokajätettä, puutarha-, maatalous- ja teollisuusjätettä. Qantasin laitoksen uskotaan olevan vastaavanlainen.

Solena käyttää laitoksissaan niin kutsuttua Fischer-Tropsch -prosessia. Saksalaiset käyttivät menetelmää jo toisen maailmansodan aikana saadakseen polttoainetta panssarivaunuihin ja lentokoneisiin.

Lentoyhtiöt ovat myös käyttäneet menetelmää jo vuosien ajan tehdäkseen hiilestä nestemäistä polttoainetta. Tästä kuitenkin aiheutuu suuret hiilidioksidipäästöt.

Solena on kehittänyt prosessia niin, että nestemäistä polttoainetta voidaan valmistaa biomassasta. Yhtiön mukaan lentokoneet voivat käyttää tätä synteettistä polttoainetta sellaisenaan, ilman että se täytyisi sekoittaa perinteiseen lentopetroliin. Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa viranomaiset sallivat ainakin toistaiseksi kuitenkin korkeintaan 50:50 sekoitussuhteen.

Jotkut lentoyhtiöt ovat testanneet myös pääasiassa viljasta tehtyjä biopolttoaineita sekoitettuna tavalliseen lentopetroliin. Asiantuntijoiden mukaan perinteistä biopolttoainetta voidaan kuitenkin käyttää vain melko pieninä pitoisuuksina lentopetrolin seassa.

Biopolttoaineen tekeminen viljakasveista on myös kiistanalaista, koska biopolttoaineiden tuotantoon tarvittavien kasvien viljely voi vähentää ruoantuotantoon käytettävän viljelysmaan määrää.

Solenan mukaan se ei aio käyttää ruokakasveja polttoaineen tuotantoon.

Asiantuntijoiden mukaan tulevaisuudessa jätepolttoaine tulee olemaan öljyn hinnan noustessa edullisempaa kuin perinteinen lentopetroli. Jätepolttoaineen tuottajat voivat lisäksi saada lisätuloja hävittämällä jätettä, joka muuten voisi päätyä kaatopaikoille.

Solenan haasteena on myös varmistaa, että tuotantolaitoksille riittää jätettä ja biomassaa. Tulevaisuudessa useiden yhtiöiden uskotaan pyrkivän tuottamaan jätteistä sähköä, mikä tulee lisäämään kilpailua raaka-aineista.

CO2-raportti

Bookmark and Share




Lisätietoa

Guardianin uutinen


25


Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa
Hanna Hakko:
Hanasaari suljetaan - seuraavaksi Suomen ja maailman muut fossiilivoimalat
Oras Tynkkynen:
Miksi en taputtanut Malesialle

Lisää blogeja >>

¿Quiénes son los responsables de afrontar el cambio climático?

Source: Infobae - El cambio climático es probablemente el mayor desafío ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen difícil el consenso entre los países respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusión: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los países tienen responsabilidad común de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que históricamente los países desarrollados han contaminado más a efecto de construir sus economías que aquellos que están en vías de desarrollo. Y no todos los países tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problemática.

Consecuencias del cambio climático en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2°C altera la metilación del ADN y la expresión de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visión sobre las consecuencias del cambio climático en los peces a través de modificaciones epigenéticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Periódico - Las políticas climáticas que se centran en la agricultura y los bosques podrían llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestación e incrementar la captura de carbono en la agricultura podría reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, según un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska