Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Tiistai 04.08.2020

Ilmastouutisia

Biobensa lisääkin päästöjä - vastaa 26 miljoonan auton lisäämistä liikenteeseen


08.11.2010 14:50

Euroopan unionin lisääntyvän biopolttoaineiden käytön aiheuttamat maankäytön muutokset tuhoavat luonnontilaisia alueita ja lisäävät ilmastopäästöjä enemmän kuin tähän asti on arvioitu.

Näin on ainakin kansalaisjärjestöjen teettämän tutkimusraportin mukaan. Tutkimuksessa on analysoitu EU:n jäsenvaltioiden kansallisia toimintasuunnitelmia liikenteen biopolttoaineiden osalta. Tutkimus paljastaa, että EU:n biopolttoainesuunnitelmat vaativat 6,9 miljoonaa hehtaaria uutta viljelyalaa raaka-aineiden tuottamiseksi.

Institute for European Environmental Policy - tutkimuslaitoksen raportissa arvioidaan EU:n biopolttoaineiden käytön aiheuttamia epäsuoria maankäytön muutoksia (ILUC, Indirect Land Use Change) perustuen kansallisiin uusiutuvan energian toimintasuunnitelmiin ja aiempiin tieteellisiin tutkimuksiin biopolttoaineiden tuotannon aiheuttamasta maankäytöstä.

Kun biopolttoaineiden tuotantoa varten otetaan käyttöön olemassa olevaa viljelypinta-alaa, aiempi maanviljely siirtyy uusille alueille. Tämä vaarantaa raportin mukaan metsät ja muut luonnontilaiset alueet, nostaa ruuan hintaa ja lisää sosiaalisia ongelmia ja konflikteja tuotantoalueilla. Uuden viljelymaan raivaaminen johtaa kasvihuonekaasujen vapautumiseen raivatusta kasvillisuudesta ja maaperästä. Tutkimuksen mukaan biopolttoaineiden aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt voivat kokonaisuudessaan olla jopa 56 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa, mikä vastaisi 26 miljoonan auton lisäystä Euroopan teillä vuoteen 2020 mennessä.

EU:n uusiutuvan energian direktiivi edellyttää, että EU:n markkinoille tulevien uusien biopolttoaineiden on oltava ilmaston kannalta 35-50 prosenttia vähemmän saastuttavia kuin fossiiliset polttoaineet. Kun maankäytön muutokset huomioidaan, ne ovat kuitenkin keskimäärin 81-167 prosenttia enemmän saastuttavia kuin fossiiliset polttoaineet.

Kansalaisjärjestöt vaativat Euroopan unionia ja jäsenvaltioita arvioimaan uudelleen biopolttoaineiden käytölle asetetut tavoitteet. Energiatehokkuuden ja uusiutuvalla energialla tuotetun sähköistetyn raide- ja maantieliikenteen tukeminen on järjestöjen mukaan asetettava etusijalle EU-tavoitteen saavuttamiseksi.

Järjestöt vaativat jäsenvaltiota lopettamaan sellaisten biopolttoaineiden tukeminen, jotka lisäävät kasvihuonekaasupäästöjä, uhkaavat maaoikeuksia ja heikentävät ruokaturvallisuutta.

CO2-raportti

Bookmark and Share






23


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska