Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Torstai 04.03.2021

Ilmastouutisia

Kulutuksen osuus 90 % auton elinkaaren päästöistä


24.02.2010 14:09

Bensatukien loppuminen tulee nostamaan polttoaineiden hintoja.

Kuva: Juha Kukko

Autolla ajo aiheuttaa noin 15 prosenttia yksityisen kuluttajan hiilijalanjäljestä ja sen osuus auton elinkaaren hiilijalanjäljestä on 90 prosentin luokkaa, sanoo professori Jyri Seppälä.

Hiilijalanjälkensä vähentämisestä huolta kantavan kuluttajan tulisikin kiirehtiä autonsa vaihtamista vähäpäästöisempään ja vähentää ajokilometrejään.

- Asunto, elintarvikkeet ja auto ovat ylivoimaisesti suurimmat yksityisen kulutuksen kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajat - "kolmen kärki". Sellaiset kulutuksen yhteydessä usein merkittäviksi mielletyt hyödykeryhmät kuten vaatteet, huonekalut (ja muut sisustustarvikkeet), lentomatkat ja laivamatkat eivät nouse erityisesti esiin keskimääräisen kuluttajan hiilijalanjäljessä, joka kuvaa tuotteisiin ja palveluihin kytkeytyvien kasvihuonekaasupäästöjen summaa hiilidioksidiekvivalenttilukuina, sanoo professori Jyri Seppälä joka toimii Kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtajana Suomen Ympäristökeskuksessa.

Vuonna 2005 Suomen kotitalouksien kulutus ja julkinen kulutus ja investoinnit aiheuttivat 12,8 tonnin hiilijalanjäljen asukasta kohti. Kotitalouksien kulutus aiheutti tästä 9 tonnia per asukas, josta autolla ajon osuus oli noin 15 %. Asuminen varusteineen muodostivat 30 prosenttia ja ruoka vajaa 20 prosenttia kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjäljestä.

Autojen hiilijalanjälki voidaan jakaa valmistus- ja käyttövaiheille kun valmistukseen sisällytetään myös raaka-aineiden käytön elinkaariset vaikutukset. Nykyisten bensiini- ja dieselautojen käytöstä syntyvät kasvihuonekaasupäästöt ovat auton elinkaaren aikaisista päästöistä noin 80-90 prosenttia, kun autoilla ajetaan 200 000 kilometriä. Osuus kasvaa mitä enemmän autolla ajetaan.

- Suomen henkilöautokannan muuttaminen nykyistä selkeästi vähemmän hiilidioksidipäästöjä aiheuttavaksi on merkittävä kansallinen haaste EU:n ilmastovelvoitteiden täyttämiseksi. Suomessa asukasta kohti ajetut kilometrimäärät ovat kolmanneksi suurimmat EU-maista.

Suomen uusien rekisteröityjen autojen hiilioksidipäästöt vakiintuivat 2000-luvulla tasolle 180 g/km ja ovat pienentyneet 165 g/km tasolle vasta vuoden 2008 autoverouudistuksen seurauksena. Vuonna 2006 Suomen uusien henkilöautojen ominaishiilidioksidipäästöt olivat EU:ssa neljänneksi suurimmat, kun keskiarvo EU:ssa oli 162 g CO2/km.

Kuluttajan valinnat ovat avainasemassa uudistettaessa hitaasti uudistuvaa autokantaamme, jossa henkilöauton elinkaaren pituus on keskimäärin 18 vuotta. Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi suuripäästöinen auto tulisi korvata mahdollisimman nopeasti vähäpäästöisemmällä autolla, varsinkin jos autolla ajetaan tuhansia kilometrejä vuodessa. Tämän tuloksen antaa auton koko elinkaaren huomioiva auton käyttöiän optimointimalli. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen kannalta on myös olennaista, ettei liikenteen kokonaismäärän kasvu mitätöi autojen laadun parantamisella saavutettavaa etua.

CO2-raportti

Bookmark and Share






6


Annika Kangas:
Metsänkasvatus on taitolaji – hakkuutapojen vastakkainasettelu ei kanna pitkälle
Juha Lehtonen, Antti Arasto:
Voivatko uudet hiilen lähteet ja uusiutuva sähkö vähentää maankäytön muutospaineita?
Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa

Lisää blogeja >>

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Luumäki
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nokia
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska