Tilaa uutiskirje RSS-syöte
Torstai 21.02.2019

Ilmastovinkit

Pysäköintialennus vähäpäästöisille autoille Helsingissä


22.09.2014 17:49

Toyota mukaan Yaris Hybrid -mallin CO2-päästöt ovat 75g/km.

Kuva: Autoblog

Vähäpäästöisten autojen omistajat saavat 50 prosentin alennuksen pysäköintimaksuista Helsingissä. Helsingin kaupunki haluaa edistää alennuksella vähäpäästöisten autojen yleistymistä kaupungissa.

Alennus koskee kaikkia yleisten liikennealueiden maksullisia pysäköintipaikkoja sekä maksullista asukas- ja yrityspysäköintitunnusta.

Etuus haetaan Helsingin rakennusviraston asiakaspalvelusta, jossa tarkistetaan auton päästötiedot. Kriteerit täyttäville autoille annetaan tuulilasiin liimattava tarra. Sähköautot täyttävät vähäpäästöisyyden kriteerit aina. Bensa- ja diesel-autoissa kriteeri on 100 gramman hiilidioksidipäästöt per kilometri. Kaasu- ja etanoliautoissa raja on 150 grammaa per kilometri. Helsingin kaupungille hankitaan vain kriteerit täyttäviä vähäpäästöisiä henkilöautoja.

Maksullisilla pysäköintipaikoilla alennuksen saa, kun maksaa pysäköintimaksun joko matkapuhelimella tai Comet-laitteella. Etuuden saavat muutkin kuin helsinkiläiset. Vähäpäästöisille autoille myönnetyn alennuksen rahallinen arvo tulee lähivuosina nousemaan, kun pysäköintimaksuja Helsingissä korotetaan porrastetusti.

"Vähäpäästöisen auton hankinta säästää rahaa ja ympäristöä monin tavoin. Autovero laskee, polttoainekulut ovat halvemmat ja päästöt pienenevät", Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja Suvi Haaparanta sanoo.

Hankkimalla vanhan, keskinkertaisesti kuluttavan ajoneuvon tilalle vähäpäästöisen auton voi säästää polttoaine- ja verokustannuksissa vuodessa helposti yli tuhat euroa. Kymmenessä vuodessa säästöä kertyy yli 10 000 euroa. Vuodessa hiilidioksidipäästöjä syntyy 800 kiloa vähemmän, mikä vastaa noin 15 prosenttia helsinkiläisen keskimääräisistä vuosittaisista kokonaispäästöistä.

Uuden auton valmistuksesta aiheutuneet hiilidioksidipäästöt kuittaantuvat melko nopeasti. Auton koko elinkaaren päästöistä 90 prosenttia aiheutuu sen käytöstä. Autokannan uusiutuminen vaikuttaa positiivisesti myös kaupunkien ilmanlaatuun.

Tänään 22. syyskuuta vietetään auton vapaapäivää, joka on osa Euroopan liikkujan viikko -tapahtumaa. Myös Helsingin kaupungin ympäristökeskus haluaa muistuttaa auton vapaapäivänä, että halvinta ja ympäristöystävällisintä on vähentää auton käyttöä ylipäätään. Se on helppoa, kun suosii kävelyä, pyöräilyä, julkista liikennettä ja kimppakyytejä. Autolla ajettaessa kannattaa muistaa vähäpäästöisen automallin lisäksi taloudellinen ajotapa, oikeat rengaspaineet ja kitkarenkaiden käyttö.

Helsingni ympäristökeskus - CO2-raportti

Bookmark and Share






3


20.02.2019
Kuntien kestävän kehityksen seurantaa helpotetaan – tarjolla ilmainen seurantatyökalu vuodelle 2019

20.02.2019
Maankäytön nielujen ja päästöjen tietopohjaa on vahvistettava – nykyiset mallit tuottavat hyvin erilaisia ennusteita

19.02.2019
Uuden energiateknologian suuriin demohankkeisiin haettavana 40 miljoonaa euroa

18.02.2019
Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat kustannustehokkaita tukitoimia

15.02.2019
Ministeri Tiilikainen kutsui eurooppalaisia kollegoja keskustelemaan kiertotaloudesta 11.-12. helmikuuta

13.02.2019
Elintarvikealalle Suomen ensimmäinen materiaalitehokkuuden sitoumus

12.02.2019
EU-ministerivaliokunnassa ilmastopolitiikan kehittäminen

11.02.2019
Ylijohtaja Huttunen: Ydinvoimalla vielä pitkään keskeinen rooli vähähiilisessä sähköntuotannossa

08.02.2019
Nuorten ilmastokokous kokoaa yhteen 500 nuorta ympäri Suomen – tähtäimessä radikaaleja ilmastotoimia ja parempaa politiikkaa

07.02.2019
Tutkimus: Metsäkadon vähentäminen ja metsityksen lisääminen auttaisivat osaltaan Suomea saavuttamaan ilmastotavoitteensa

05.02.2019
Suomen ilmastopaneeli: Talvimyrskytuhot kasvavat Suomessa – metsätuhojen laajuus voi olla tulevaisuudessa jopa kymmeniä miljoonia kuutioita

04.02.2019
Kiertotalouden tarvitsemia uusia materiaaleja tutkitaan Otaniemeen perustettavassa yhteislaboratoriossa

01.02.2019
Kiertotalouden kehittämis- ja investointiavustus jälleen haettavana – vauhdittaa kiertotalouden ratkaisuja

31.01.2019
HSL vauhdittaa bussiliikenteen päästöleikkauksia 1,7 miljoonalla eurolla

30.01.2019
Pohjoismaat sopivat yhteistyön tiivistämisestä ilmastokriisin ratkaisemiseksi

29.01.2019
Luonnonsuojeluliitto asetti soidensuojelulle tavoitteet: Lisää suojelua, turpeen poltosta ja avohakkuista turvemailla luovuttava

28.01.2019
Päästöoikeuden hinnannousu ohjaa uusiutuvan energian edistämistä

25.01.2019
HSY mittaa ilmanlaatua uusissa kohteissa – Mittauksilla selvitetään satamien, puunpolton ja liikenteen vaikutusta ilmanlaatuun

24.01.2019
Ravinnepäästöjen kompensaatiolla lisää vauhtia Itämeren suojeluun

22.01.2019
Kansallinen IPCC-työryhmä asetettu uudelle nelivuotiskaudelle

Jaana Kaipainen, Tarja Tuomainen:
Metsäkadon päästöt ja niiden vähentäminen Suomessa
Marja Järvelä:
Kuluttajista ilmastokansalaisiksi
Ilkka Savolainen:
Turvepeltojen päästöjä pitää vähentää
Antti Mäkelä:
Rankkasateet ja rajuilmat - mihin pitää varautua tulevaisuudessa?
Sanna Kopra:
Kiina nousemassa ilmastopolitiikan johtajaksi?
Pinja Sipari:
Ilmastokasvatusta opettajille
Anne Tolvanen:
Terve luonto osaksi maankäyttöä
Ilkka Savolainen, Sanna Syri:
Puusähköllä ajaa pidemmälle kuin puudieselillä - kumpaan metsiämme siis kannattaa käyttää?
Mikko Alestalo:
Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus jatkaa kasvuaan
Eemeli Tsupari, CO2Esto:
Lehmän lannalla liikenteeseen
Unto Eskelinen:
Yksinkertainen viesti ympäristökestävyydestä
Ilkka Savolainen:
Puun energiakäyttö ei ole ongelmatonta
Antti Iho:
Rajoja ja rakkautta ympäristönsuojelussa
Riitta Silvennoinen:
Bemarin uusi ekologinen elämä
Leena Kontinen:
Ihmisten Pariisi - muutos on alkanut
Piia Moilanen:
Tuottavuusloikka pyöräillen
Teija Lahti-Nuuttila:
Energiatehokkuudella vähemmästä enemmän
Jussi Uusivuori:
Väärät verot tulevat kalliiksi
Aki Mäki-Petäys:
Vaelluskalojen kohtalon hetki - nyt on aika toimia
Oras Tynkkynen:
Pariisin voittajat
Oras Tynkkynen:
Uusi sopimusluonnos avattuna
Emma Lommi:
Ilmastonmuutos on merkittävimpiä globaaleja terveys- ja tasa-arvokysymyksiä
Hanna-Liisa Kangas:
Teknologiayhteistyö tapahtuu kentällä - ei työpajoissa
Hanna Hakko:
Hanasaari suljetaan - seuraavaksi Suomen ja maailman muut fossiilivoimalat
Oras Tynkkynen:
Miksi en taputtanut Malesialle

Lisää blogeja >>

1 vko   |   2 vko   |   1 kk   |   3 kk

¬ŅQui√©nes son los responsables de afrontar el cambio clim√°tico?

Source: Infobae - El cambio clim√°tico es probablemente el mayor desaf√≠o ambiental y social que enfrenta la humanidad, y que fue generado por el ser humano. Es un problema global que se resuelve en forma global, en donde existen muchos matices que hacen dif√≠cil el consenso entre los pa√≠ses respecto a las decisiones que deben tomarse. Sin embargo, todos reconocen el siguiente principio como marco de discusi√≥n: principio de responsabilidades comunes pero diferenciadas. Este principio reconoce que todos los pa√≠ses tienen responsabilidad com√ļn de solucionar el problema, aunque no todos en el mismo nivel y grado, ya que hist√≥ricamente los pa√≠ses desarrollados han contaminado m√°s a efecto de construir sus econom√≠as que aquellos que est√°n en v√≠as de desarrollo. Y no todos los pa√≠ses tienen la misma capacidad y recursos para enfrentar la problem√°tica.

Consecuencias del cambio clim√°tico en los peces

Source: El tiempo - Una subida de 2¬įC altera la metilaci√≥n del ADN y la expresi√≥n de genes claves para la supervivencia y el desarrollo. Este estudio ofrece una nueva visi√≥n sobre las consecuencias del cambio clim√°tico en los peces a trav√©s de modificaciones epigen√©ticas en todo el genoma

Could evaporation be the next renewable energy?

Source: Reuters - Wind and solar power are growing as sustainable alternatives to fossil fuels, but storing renewable energy through the night, when the sun isn?t shining, or when no wind is rotating the turbines, remains a hurdle.

Figueres: ?Estados Unidos pierde competitividad saliendo del Acuerdo de París?

Source: EFE Verde - La ex secretaria de cambio climático de la ONU que alcanzó el Acuerdo de París y actual directora del proyecto Misión 2020, Christiana Figueres, subraya que EE.UU. "se queda rezagado y pierde competitividad" abandonando el Acuerdo de París y cediendo a otros países el liderazgo de la economía baja en carbono.

Reducir la deforestación e incrementar captura de CO2 en el suelo, una estrategia climática y de seguridad alimentaria

Source: El Peri√≥dico - Las pol√≠ticas clim√°ticas que se centran en la agricultura y los bosques podr√≠an llevar al aumento de los precios de los alimentos, pero reducir la deforestaci√≥n e incrementar la captura de carbono en la agricultura podr√≠a reducir significativamente las emisiones de gases de efecto invernadero, evitando riesgos para la seguridad alimentaria, seg√ļn un nuevo estudio publicado en 'Environmental Research Letters'.

Kunnat CO2-raportissa

Äänekoski
Alavus
Aura
Espoo
Eurajoki
Forssa
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Hamina
Hankasalmi
Hanko
Hartola
Hausjärvi
Heinola
Helsinki
Hollola
Hyvinkää
Iisalmi
Iitti
Ikaalinen
Ilmajoki
Ilomantsi
Imatra
Järvenpää
Janakkala
Joensuu
Jokioinen
Jyväskylä
Kärkölä
Kaarina
Kajaani
Kangasala
Karkkila
Kauniainen
Kemi
Kemiönsaari
Kerava
Kirkkonummi
Kiuruvesi
Kokkola
Kotka
Kouvola
Kuhmoinen
Kuopio
Kuortane
Kurikka
Kuusamo
Lahti
Laitila
Lappeenranta
Lapua
Lempäälä
Lieto
Lohja
Loimaa
Loviisa
Mäntsälä
Mänttä-Vilppula
Masku
Mikkeli
Mynämäki
Naantali
Nakkila
Nousiainen
Nurmijärvi
Orimattila
Oulu
Padasjoki
Paimio
Parainen
Parikkala
Pirkkala
Pori
Pornainen
Porvoo
Posio
Punkalaidun
Pyhtää
Raahe
Raisio
Rauma
Riihimäki
Rovaniemi
Rusko
Salo
Sastamala
Sauvo
Seinäjoki
Sipoo
Somero
Suomussalmi
Suonenjoki
Sysmä
Taivalkoski
Tampere
Turku
Tuusula
Ulvila
Uusikaupunki
Vaasa
Vantaa
Varkaus
Vihti
Ylöjärvi
Ylivieska